خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/05 - 14:46
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
نظری:

تعیین سقف برای معافیت مالیاتی کشاورزان عواقب جبران ناپذیری دارد/ اقدامات جزیره‌ای به بخش کشاورزی آسیب می‌زند

سخنگوی کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از تعیین سقف برای معافیت مالیاتی کشاورزان پیرو لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم از سوی دولت،گفت: این قبیل لوایح عواقب جبران ناپذیری داشته و نه تنها به سود دولت نبوده که حتما به ضرر بخش های دولتی تمام خواهد شد.

علیرضا نظری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، به اشاره به موضوع «تعیین سقف برای معافیت مالیاتی کشاورزان» پیرو لایحه اصلاح مالیات های مستقیم از سوی دولت،گفت: بخش کشاورزی بیش از همه ادوار گذشته نیازمند حمایت جدی مسئولین بوده و باید این حمایت ها بی وقفه ادامه پیدا کند.



سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بی بدیل حوزه کشاورزی در توسعه روستایی بیان کرد:  همواره  توجه به حوزه کشاورزی رونق و توسعه روستایی را در پی داشته و می تواند کشور را در برخورداری از محصولات مهم و استراتژیکی همچون  تولید گندم به خودکفایی برساند و تولید پایدار در کشور را رقم بزند.



نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع الزامات مالیات ستانی در کشور اشاره کرد و گفت: اصل مالیات ستانی همواره در کشورهای دنیا پذیرفته شده و می تواند به تامین منابع مالی دولت بیانجامد اما این مالیات ستانی الزاماتی دارد که اگر در آنها دقتی صورت نگیرد، عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت. یکی از این دست موارد، مالیات ستانی از بخش کشاورزی و یا تعیین سقف معافیت مالیاتی برای  کشاورزان است که دولت درصدد تدوین لایحه آن است.



وی با اینکه ما به جای تدوین طرحی‌هایی نظیر تعیین سقف معافیت مالیاتی برای کشاورزان نیازمند حمایت و تشویق کشاورزان هستیم، اظهارکرد: عواید مالیاتی این قبیل طرح‌ها نه تنها به سود دولت نبوده که حتما به ضرر بخش های دولتی تمام خواهد شد.این قبیل لوایح جز ایجاد نگرانی در جامعه زحمتکش کشاورزی هیچ عایدی نداشته و بخش کشاورزی را دچار بی انگیزه‌گی در فعالیت‌ها خواهد کرد.



سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تعیین سقف برای معافیت مالیاتی کشاورزان پیرو لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم از سوی دولت، سرنوشت خوبی نداشته و به اصطلاح دست در جیب کشاورز کردن است.



وی با بیان اینکه حوزه کشاورزی بخش عمده‌ای از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: در سالی که مزین به حمایت از تولید بوده نباید با این قبیل اقدامات غیرکارشناسانه تولید را از مسیر اصلی خود دور کنیم.



این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش های مجلس یازدهم و به ویژه کمیسیون کشاورزی درباره واقعی کردن نرخ محصولات کشاورزی، بیان کرد: مجلس با تصویب قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی قدم خوبی را برداشت هرچند گلایه هایی درباره پرداخت به کشاورزان وجود داشت، اما دولت در نهایت این اقدام  را عملیاتی کرد. بنابراین اقدامات جزیره‌ای  بخش‌های  مختلف دولت به حوزه کشاورزی آسیب خواهد زد.



وی بیان کرد: حتما این قبیل لوایح و در آمدستانی دولت به این شیوه نگرانی بسیاری را برای کشاورزان ایجاد می کند و بیش از آنکه سودی حاصل شود، ضررهای زیادی را متوجه بخش کشاورزی می‌کند. بنابراین دولت باید در این بخش از اقدامات جزیره ای خودداری کند.



نظری با بیان اینکه موضوع تعیین سقف معافیت مالیاتی کشاورزان، بعد از پایان تعطیلات مجلس در کمیسیون کشاورزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: قطعا به کمک قاطبه مجلس مانع رأی آوری این قبیل موضوعات در مجلس خواهیم شد چراکه این قبیل لوایح به بی انگیزه‌گی بخش کشاورزی می‌انجامد./



پایان پیام

  • کد خبر : 372105
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار